Nieuw in ons museum: een handgemaakt Poppenhuis

Sinds enige weken is in het Museum Arnemuiden een poppenhuis te bezichtigen, ingericht als in oude tijden. Een modelbouwbeurs in Goes in 2002 was de aanleiding tot de bouw van dit poppenhuis, schaal 1 : 12. Een groep dames wilde ook een bijdrage leveren aan deze beurs en dus startte deze eerste Zeeuwse poppenhuisclub de bouw van hun grote project. Vele jaren en ontelbare uren werd met veel mensen gewerkt om de inrichting te perfectioneren. Het maken vergt veel fantasie, creativiteit en samenwerking. De dames knutselen en maken handgemaakte kleding. Alleen de rimpeltjes van de boerinnenschorten worden met de naaimachine gemaakt. De mannen maken meubels. Fruit wordt gemaakt van fimoklei, om een breinaald wordt koperdraad gedraaid om krullen te maken. Iedereen is altijd op zoek naar nieuwe voorwerpen en ideeën in speciale winkels en op poppenhuisbeurzen.

Het poppenhuis bestaat uit 4 etages met o.a. een groente-en fruit winkel, een handwerkwinkeltje met in de etalage een prachtig gekant klost kleedje, kamers met bedstee, een groep spelende en lezende kinderen, een kamer met een geborduurd letterlap, een orgeltje en 9 klederdrachtpoppen gezellig rond de tafel. De vensterbanken zijn gevuld met plantjes en beeldjes. Vroeger had een poppenhuis voor gegoede burgers het doel kinderen kennis bij te brengen over hoe het huishouden gedaan moest worden. Tegenwoordig is de bouw gemoderniseerd en de schaal vergroot. Er bestaan nu zelfs huizen met led-verlichting.

De club heeft bewust gekozen het poppenhuis te schenken aan het Museum Arnemuiden, een kleiner museum en ook omdat de klederdrachten destijds gecontroleerd zijn door mevrouw de Troye uit Arnemuiden. U kunt dit poppenhuis bewonderen tijdens openingsuren op woensdag- en zaterdagmiddagen van 13.00 tot 17.00 uur in ’t Stadthuys, Langstraat 35.